Μουσικά Παραμύθια
Χορεύω - Διαβάζω - Ονειρεύομαι
Η ιδέα του προγράμματος, είχε ως κύριο άξονα τη μουσικοκινητική έκφραση των παιδιών της Α΄δημοτικού.
Α΄φάση:
1) Δραματοποίηση μουσικών παραμυθιών και τραγουδιών.
"Το φτερό του Δράκου" https://www.youtube.com/watch?v=hM1vlc2d1eo&index=2&list=PL7973B7D7F0F9909E
"Παράθυρο στην εκπαίδευση" (υπάρχει ένα ολοκληρο cd που το έχω από παλιά αλλά δεν μπόρεσα να το βρω στο You Tube, υπάρχουν μόνο κάποια μεμονωμένα τραγουδάκια. Αν κάποιος το θέλει ίσως να μπορώ να του το στείλω.)
1) Δραματοποίηση μουσικών παραμυθιών και τραγουδιών.
"Το φτερό του Δράκου" https://www.youtube.com/watch?v=hM1vlc2d1eo&index=2&list=PL7973B7D7F0F9909E
"Παράθυρο στην εκπαίδευση" (υπάρχει ένα ολοκληρο cd που το έχω από παλιά αλλά δεν μπόρεσα να το βρω στο You Tube, υπάρχουν μόνο κάποια μεμονωμένα τραγουδάκια. Αν κάποιος το θέλει ίσως να μπορώ να του το στείλω.)
2) Επισκέψεις στη βιβλιοθήκη του σχολείου για ανάγνωση παραμυθιών από την εκπαιδευτικό και δανεισμό βιβλίων.
3) Παρουσίαση λαϊκών παραμυθιών και παραδοσιακών παιχνιδοτράγουδων από την ομάδα "Ανέβα Μήλο Κατέβα Ρόδι" μέσα στον χώρο του σχολείου.
4) Επίσκεψη στο Δημοτικό Θέατρο για τη Συναυλία της Συμφωνικής Ορχήστρας της Παλαιάς Φιλαρμονικής με θέματα από το μουσικό παραμύθι "Ο Πέτρος και ο Λύκος" και άλλα γνωστά μουσικά παραμύθια με παράλληλη αφήγηση των παραμυθιών.
Β΄φάση:
1)Συγγραφή παραμυθιών από τα παιδιά με τη μέθοδο της αλληλοσυμπλήρωσης. Οι μαθητές σε μια παρεούλα ξεκίνησαν την αφήγηση μιας δικής τους ιστορίας και κάθε παιδί έφτιαχνε μία πρόταση συνεχίζοντας την ιστορία από εκεί που σταμάτησε το προηγούμενο. Η εκπαιδευτικός γράφει στον υπολογιστή ότι λένε τα παιδιά και προτείνει κάποιες διορθώσεις όπου κρίνει ότι χρειάζεται.
2) Το κάθε παιδί ζωγράφισε από ένα θέμα με βάση την πρόταση που είχε πει στο παραμύθι.
3) Ηχογράφηση των παιδιών να διαβάζουν τη δική τους πρόταση μέσα από το παραμύθι.
4) Δημιουργία βιβλίου και cd με τα 2 παραμύθια των παιδιών.
Μετά την επεξεργασία των παραμυθιών και των ζωγραφιών τους ώστε να μπορούν να τυπωθούν, στάλθηκαν ηλεκτρονικά σε βιβλιοδετείο της Θεσ/νίκης. Παράλληλα έγινε η επεξεργασία της φωνής του κάθε παιδιού, μπήκε μουσικό χαλί πίσω από την αφήγηση και διάφοροι ήχοι ανάλογα με την ιστορία. Έτσι δημιουργήθηκε ένα cd που συνοδεύει το παραμύθι!
5) Δημιουργία ebook με τα μουσικά παραμύθια των δύο τάξεων της Α΄. Πατήστε πάνω στον σύνδεσμο για να το δείτε και να το ακούσετε. Για τεχνικούς λόγους στο e-book δεν ακούγεται το cd του βιβλίου αλλά κάποια άλλα παιδιά...
Γ΄φάση: Προετοιμασία θεατρικού για την ολοκλήρωση του προγράμματος.
1) Επιλογή του λαϊκού παραμυθιού: "Ο ποντικός και η θυγατέρα του":
Ο Ποντικός και η Θυγατέρα του
Σενάριο Θεατρικού
1η σκηνή: Μπαίνουν
οι αφηγήτριες πιασμένες χεράκι, χοροπηδώντας χαρούμενα και κάνουν έναν γύρο τη
σκηνή. Παίζουν «περνά περνά η μέλισσα» και «τσιγκολελέτα» και όταν σταματάει η
μουσική ξεκινάνε την αφήγηση…
Αφηγητής 1
Παραμύθι, παραμύθι
το κουκί και το ρεβύθι
Το φασόλι κι η φακή
Κι οι πατάτες οι γιαχνί
Αφηγητής 2
Στην ανέμη ας τυλιχτούνε
Μ’ ένα κλότσο ας
μπερδευτούνε
Για να δούμε αν μπορούμε
Την υπόθεση να πούμε
2η σκηνή: Όταν η
αφηγήτρια ξεκινάει να λέει:
Αφηγητής 1
Μια φορά κι ένα καιρό
Σ’ ένα τόπο μακρινό
Ζούσε ένας ποντικός
Δυνατός και ζωηρός!!
Αφηγητής 2
Είχε μία θυγατέρα
Που ‘θελε να
βάλει βέρα
Να βρει ένα λαμπρό γαμπρό
Έξυπνο και δυνατό
….μπαίνουν ο
ποντικός και η θυγατέρα πιασμένοι αγκαζέ και κάνουν ένα γύρω τη σκηνή
δείχνοντας τον εαυτό τους όταν ακούγεται το όνομα τους από την αφηγήτρια.
Σταματούν και η θυγατέρα δείχνει το
φεγγάρι λέγοντας τα λόγια της και κοιτάζει και ο ποντικός…
Θυγατέρα
Κοίτα το φεγγάρι το λαμπρό
Αυτό θέλω για γαμπρό!!
3η σκηνή:
Αφηγητής 1
Τραβάν…. και το φεγγάρι
συναντάν!….
… ακούγεται η μουσική για τον ποντικό και τη θυγατέρα που
ψάχνουν. Σταματούν και ξεκινάει η
μουσική για το φεγγάρι. Μπαίνει το φεγγάρι με τον χορό του χορεύοντας.
4η σκηνή: Μιλάει το
φεγγάρι με τον ποντικό.
Φεγγάρι
Καλώς τον ποντικό
Με την όμορφή του κόρη
Μα, πως από δω;
Τραβάτε κανα ζόρι;
Ποντικός
Σε θέλω για γαμπρό!! Που ΄σαι
τόσο λαμπερό!...
Φεγγάρι
Ο ήλιος είναι αυτός
Που σας κάνει για γαμπρός
Με φωτίζει κι είναι αυτός
Από μένα πιο λαμπρός.
5η σκηνή:
Αφηγητής 2
Τραβάν λοιπόν…. τον ήλιο για
να βρουν!
... ακούγεται η
μουσική για τον ποντικό και τη θυγατέρα που ψάχνουν. Σταματούν και ξεκινάει η μουσική
του ήλιου. Μπαίνει ο ήλιος με τον χορό του χορεύοντας.
6η σκηνή: Μιλάει ο ήλιος με τον ποντικό.
Ήλιος
Καλώς τον ποντικό
Με την όμορφή του κόρη
Μα, πως από δω;
Τραβάτε κανα ζόρι;
Ποντικός
Σε θέλω για γαμπρό!!Που σε
καυτός και φωτεινός!
Ήλιος
Το σύννεφο είναι αυτός
Που σας κάνει για γαμπρός
Με σκεπάζει κι είναι αυτός
Από μένα πιο δυνατός
7η σκηνή:
Αφηγητής 1
Τραβάν λοιπόν στο σύννεφο!….
…ακούγεται η μουσική για τον ποντικό και τη θυγατέρα που
ψάχνουν. Σταματούν και ξεκινάει η
μουσική για το σύννεφο. Μπαίνει το σύννεφο με τον χορό του χορεύοντας.
8η σκηνή: Μιλάει το
σύννεφο με τον ποντικό.
Σύννεφο
Καλώς τον ποντικό
Με την όμορφή του κόρη!!
Μα, πως από δω;
Τραβάτε κανα ζόρι;
Ποντικός
Σε θέλω για γαμπρό!!Γιατί
είσαι ΄συ κατάλευκο!
Σύννεφο
Με τιμά η πρόταση
Έχεις μια κόρη όαση
Μα ο άνεμος είναι αυτός
Από μένα πιο ιδανικός!!
9η σκηνή:
Αφηγητής 2
Τραβάν λοιπόν και συναντούν
τον άνεμο!….
... ακούγεται η
μουσική για τον ποντικό και τη θυγατέρα που ψάχνουν. Σταματούν και ξεκινάει η μουσική για τον άνεμο.
Μπαίνει ο άνεμος με τον χορό του χορεύοντας.
Μπαίνει ο άνεμος με τον χορό του χορεύοντας.
10η σκηνή: Μιλάει ο
ποντικός με τον άνεμο.
Ποντικός
Σε θέλω για γαμπρό!!Που σε
τόσο δυνατός!
Άνεμος
Με τιμά η πρόταση
Έχεις μια κόρη όαση
Μα δεν είμαι ο πιο δυνατός
Είμαι ακατάλληλος γαμπρός
Ο βράχος είναι ο δυνατός
Κι ο κατάλληλος γαμπρός.
Δεν μπορώ να τον ερίξω
Ούτε και να τον γκρεμίσω.
11η σκηνή:
Αφηγητής 1
Φεύγουν λοιπόν και πάν…..τον βράχο συναντάν…
…ακούγεται η μουσική για τον ποντικό και τη θυγατέρα που
ψάχνουν. Σταματούν και ξεκινάει η
μουσική για το βουνό. Μπαίνει το βουνό με τον χορό του χορεύοντας.
12η σκηνή: Μιλάει ο
βράχος με τον ποντικό.
Βράχος
Καλώς τον ποντικό
Με την όμορφή του κόρη!
Μα, πως από δω;
Τραβάτε κανά ζόρι;
Ποντικός
Σε θέλω για γαμπρό!!Που
είσαι απ΄ όλους πιο… ψηλός!
Βράχος
Με τιμά η πρόταση
έχεις μια κόρη όαση
Μα δεν είμαι ο πιο δυνατός
Είμαι ακατάλληλος γαμπρός.
Ο ποντίκαρος είναι ο πιο
δυνατός
Κι ο κατάλληλος γαμπρός
Γιατί τρώει τα σωθικά μου
Και θερίζει την καρδιά μου
13η σκηνή:
Η θυγατέρα, ο ποντικός , ο ποντίκαρος, ο αφηγητής 2 και 1.
Βγαίνει ο ποντίκαρος μέσα από το βουνό που
ανοίγει στη μέση. Ακούγεται η μουσική του ποντίκαρου. Τον βλέπει η κόρη και λέει…
Θυγατέρα
Πατέρα μου, τον αγαπώ
Πατέρα, αυτόν θα πάρω
Αρκεί να φέρεις τώρα εδώ
Έναν καλό κουμπάρο.
Ποντικός
Σε…. θέλω για γαμπρό!!Που
είσαι …τόσο δυνατός…
Ποντίκαρος
Ναι!.... Ναι!.... Εγώ!.... Εγώ
είμαι ο πιο δυνατός!
Κι ο κατάλληλος γαμπρός!
Αφηγητής 2
Κι έτσι έγινε ο γάμος! και ένα
γλέντι μεγάλο
Που στον κόσμο δεν ειν΄ άλλο.
Αφηγητής 1
Κι έτσι ζήσαν καλά αυτοί
Όλοι μαζί οι ποντικοί!!
14η σκηνή: Ξεκινάει
η μουσική για το γαμήλιο πάρτυ και βγαίνουν όλοι οι ηθοποιοί και χορεύουν!….
2) Δημιουργία Σκηνικού:
- Ο βράχος έγινε πάνω σε σιδερένιο σκελετό, με άσπρο χαρτί του μέτρου, θερμόκολλα σιλικόνης και γκρι σπρέι.
- Το σύννεφο έγινε πάνω σε ένα παλιό χάρτινο φωτιστικό "μπάλα" με πολυφίλ (το υλικό που βάζουν οι επιπλοποιοί στα μαξιλάρια του καναπέ) και θερμόκολλα σιλικόνης.
- Το δέντρο έχει για σκελετό μπουκάλια νερού απ΄αυτά που παίρνουν οι ψύκτες. Το κάτω μπουκάλι είναι βιδωμένο στο πάτωμα, τα υπόλοιπα είναι ενωμένα με χαρτοταινία. Με καφέ χαρτί του μέτρου τυλίγουμε τα μπουκάλια και το σουφρώνουμε. Η θερμόκολλα σιλικόνης είναι πάντα αναγκαία. Η πρασινάδα είναι από τούλι.
Το τελικό αποτέλεσμα....
- Ο ήλιος είναι λωρίδες από κανσόν χαρτόνι. Στα πλαϊνά συνέχισα το μπλε φόντο με λωρίδες από γκοφρέ που έδιναν ζωντάνια στο σκηνικό γιατί ανέμιζαν. Κάτω χαμηλά έχει γκοφρέ για πρασινάδα.
3) Δημιουργία κουστουμιών:
- Ο Ήλιος φορούσε στέκα και μία μπέρτα από τούλι με κίτρινα κυκλάκια και πορτοκαλί ρούχα.
- Οι ηλιαχτίδες ( "χόρός" ) φορούσαν κίτρινα ή πορτοκαλί ρούχα και καρφιτσωμένα τα γκοφρέ κρόσια στους ώμους.
- Ο Βράχος φορούσε γκρι ρούχα και γκρι μπέρτα από φόδρα. Γκρι μακιζιάζ στο πρόσωπο.
Ο "χορός" ...τα βραχάκια είχαν μαύρα ρούχα και γκρι μακιγιάζ.
- Ο άνεμος είχε άσπρα ρούχα και γαλάζια μπέρτα. Ο "χορός" κρατούσε από ένα γαλάζιο μπαλόνι με ίλιον.
- Το σύννεφο φορούσε άσπρα ρούχα και ένα μπλουζάκι με ραμμένες άσπρη και γαλάζια φόδρα που κρατούσαν τα "συννεφάκια" του.
- Τα συννεφάκια είχαν άσπρα ρούχα και στέκα από το ίδιο υλικό που φτιάχτηκε το σύννεφο του σκηνικού. Άσπρο μολύβι για το μακιγιάζ με σχέδια σε όλο το πρόσωπο.
- Το φεγγάρι είχε γκρί ρούχα, στέκα με ένα φεγγαράκι και μπέρτα από τούλι με κολλημένα χάρτινα φεγγαράκια.
- Οι αφηγήτριες φορούσαν άσπρα ρούχα με τα μαλλιά "κεφτεδάκια" και έναν κόκκινο κύκλο από κραγιόν σε κάθε μάγουλο.
4) Οι μουσική του θεατρικού:
Για το Φεγγάρι
Encardia
/ To myristo t’ asteri
Για τον Ήλιο
Stringless /΄Ηλιος
Για το Σύννεφο
Cloud /Indeterminate (την εισαγωγή)
Για τον Άνεμο
Iron
Maiden/When the wild
wind blows (την εισαγωγή)
Για το Βουνό
Ioannina Villagers/Zvara ( μόνο η μουσική...χι!χι!)
Για τον Ποντίκαρο
Φοίβος
Δεληβοριάς/ Ήταν ένας ποντικός
Γαμήλιο πάρτυ
Locomodo/ Γαμήλιο πάρτυ
5) Φωτογραφιές από το θεατρικό:
- Ο Ήλιος και ο "χορός" του.
- Το Σύννεφο και ο "χορός" του.
- Ο Άνεμος και ο "χορός" του.
Ο Βράχος και ο "χορός" του.
- Στο..."γαμήλιο πάρτυ" πήγαμε όλοι πάνω στη σκηνή!...
* Για το θεατρικό να ευχαριστήσω τους αγαπημένους συναδέλφους
Σπυριδούλα Τσιλιάκου & Γραμμένο Κωνσταντίνο για τη βοήθεια τους και την αγαπημένη μου φίλη και συνάδελφο Διβανέ Μαρία που μου έδωσε την αρχική ιδέα της επιλογής του παραμυθιού και τους αρχικούς διαλόγους που έχει προσαρμόσει η ερευνήτρια μουσικοπαιδαγωγός (MEd,PhD) Μαίη Κοκκίδου (κι εγώ τους άλλαξα τα φώτα!..)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου